Het Proces

'Ervaring is de optelsom van onze fouten'
- Oscar Wilde

De Goede Ideeën Fabriek kijkt primair naar de markt. Er moet goed worden uitgezocht of er wel vraag is naar een product, alvorens er tijd, geld en moeite in te steken.

Stap voor stap wordt geëvalueerd of het Idee nog wel een Goed Idee is.
Deze stappen zijn vastgelegd in een proces, waarin ervaring uit het verleden is verwerkt en waaraan telkens nieuwe ervaringen worden toegevoegd.

Bij elke mijlpaal in het proces wordt aan de hand van een checklist bepaald of het idee door kan naar de volgende stap, of dat het misschien geen zin heeft om verder door te gaan. We zijn niet bang om niet werkende projecten stop te zetten.


De instroom van ideeën

De belangrijkste criteria waarop wij ideeën selecteren zijn:

Afhankelijk van het stadium waarin een idee of product wordt binnengebracht, kan de aandrager meedelen in de later te behalen winst. Hoe minder gedaan moet worden om Fase 1 af te ronden, hoe hoger de beloning voor de aandrager/uitvinder.

Vervolgens is het proces is onderverdeeld in drie fases:


Fase 1 - Evaluatie:
van Idee naar Product


In deze eerste fase worden ideeën getoetst aan de commerciële en technische haalbaarheid. Bij dit proces worden veelvuldig studenten ingezet, die als onderdeel van hun studie marktonderzoek verrichten of prototypes bouwen.

Ook producten die al helemaal uitontwikkeld zijn, maar waarvoor nog geen goed marktonderzoek is gedaan, of waarvan bepaalde vragen nog beantwoord moeten worden, komen binnen in Fase 1.

Nadat alle benodigde onderzoeken voltooid zijn, wordt op standaard wijze gerapporteerd en wordt besloten om het product al dan niet door te laten gaan naar Fase 2.


Fase 2 - Commercialisatie:
van Product naar Markt


Wordt een product opgenomen in fase 2, dan:

Het eerste doel is minimaal 1 betalende klant binnen 6 maanden.

Vervolgens moet het product onafhankelijk worden van de eerste klant of het initiële distributiekanaal.

Tenslotte moet binnen Fase 2 minimaal break-even gedraaid worden.

Gedurende Fase 2 blijft het bedrijf nog onderdeel van de G.I.F. en blijft het projectteam verantwoordelijk.


Fase 3 - Acceleratie:
van Klein naar Groot


Blijkt een activiteit winstgevend, dan kan deze worden uitgebouwd tot een zelfstandig bedrijf. Er wordt geïnvesteerd in marketing en het uitbouwen van de distributiekanalen.