Het Proces
'Ervaring is de optelsom van onze fouten'
- Oscar Wilde
De Goede Ideeën Fabriek kijkt primair naar de markt. Er moet goed worden uitgezocht
of er wel vraag is naar een product, alvorens er tijd, geld en moeite in te steken.
Stap voor stap wordt geëvalueerd of het Idee nog wel een Goed Idee is.
Deze stappen zijn vastgelegd in een proces, waarin ervaring uit het verleden is
verwerkt en waaraan telkens nieuwe ervaringen worden toegevoegd.
Bij elke mijlpaal in het proces wordt aan de hand van een checklist bepaald of
het idee door kan naar de volgende stap, of dat het misschien geen zin heeft om
verder door te gaan. We zijn niet bang om niet werkende projecten stop te zetten.
De instroom van ideeën
De belangrijkste criteria waarop wij ideeën selecteren zijn:
- Korte time-to-market: binnen 6 maanden na aanvang commercialisering minimaal
1 betalende klant.
- In te passen in bestaand distributiekanaal.
- Kennis omtrent product en markt aanwezig of goed in te huren.
Afhankelijk van het stadium waarin een idee of product wordt binnengebracht,
kan de aandrager meedelen in de later te behalen winst. Hoe minder gedaan moet
worden om Fase 1 af te ronden, hoe hoger de beloning voor de aandrager/uitvinder.
Vervolgens is het proces is onderverdeeld in drie fases:
Fase 1 - Evaluatie:
van Idee naar Product
In deze eerste fase worden ideeën getoetst aan de commerciële en technische
haalbaarheid. Bij dit proces worden veelvuldig studenten ingezet, die als onderdeel
van hun studie marktonderzoek verrichten of prototypes bouwen.
Ook producten die al helemaal uitontwikkeld zijn, maar waarvoor nog geen goed
marktonderzoek is gedaan, of waarvan bepaalde vragen nog beantwoord moeten worden,
komen binnen in Fase 1.
Nadat alle benodigde onderzoeken voltooid zijn, wordt op standaard wijze gerapporteerd
en wordt besloten om het product al dan niet door te laten gaan naar Fase 2.
Fase 2 - Commercialisatie:
van Product naar Markt
Wordt een product opgenomen in fase 2, dan:
- wordt een projectteam toegewezen
- komt er geld beschikbaar
- wordt er een merknaam, bedrijfsnaam, logo, website ontwikkeld
- worden eerste potentiële klanten benaderd
- wordt productie en logistiek uitgewerkt
Het eerste doel is minimaal 1 betalende klant binnen 6 maanden.
Vervolgens moet het product onafhankelijk worden van de eerste klant of het initiële
distributiekanaal.
Tenslotte moet binnen Fase 2 minimaal break-even gedraaid worden.
Gedurende Fase 2 blijft het bedrijf nog onderdeel van de G.I.F. en blijft
het projectteam verantwoordelijk.
Fase 3 - Acceleratie:
van Klein naar Groot
Blijkt een activiteit winstgevend, dan kan deze worden uitgebouwd tot een zelfstandig
bedrijf. Er wordt geïnvesteerd in marketing en het uitbouwen van de distributiekanalen.